måndag 21 december 2015

Vaniljkola med flingsalt.


Detta får nog bli årets sista julgodis, en supergod vaniljkola toppad med flingsalt! Denna kolan får lite mer smak än en vanlig vaniljkola då jag använd hälften muscovadosocker och hälften vanligt socker. Detta gjorde större skillnad än man kan tro! Mitt muscovadosocker blir alltid som en stenhård klump efter ett tag, hur jag än förvarar det. Så detta var ett perfekt sätt att ta vara på en klump som jag ändå inte kunnat använda till något annat, den skulle ju ändå smältas ner!

Vaniljkola med salt
100 g smör
1.5 dl ljust muscovadosocker
1.5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 msk glykossirap
2 dl grädde
1 tsk vaniljextrakt
1 tsk vaniljsocker
flingsalt att toppa med

- Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull
- Låt koka upp under omrörning
- Koka på medelvärme tills kolan når 121 grader, eller håller för kulprovet.
- Häll upp kolan i en bakplåtsklädd form, ca 20x30 cm och låt svalna.
- Skär kolan i bitar och slå in dem i papper!

Detta blir det sista inlägget innan jul, så jag får önska er en riktigt God Jul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar