torsdag 10 december 2015

Enklaste mintfudgen.



Fudge är ju bara så gott! Jag har testat att göra det själv ett flertal gånger men det har aldrig lyckats, jag har alltid fått en smulig fudge som inte alls är speciellt god. Då har jag gjort på det klassiska sättet då man kokar den, ungefär som en kola. Men så hittade jag detta receptet från Lindas bakskola, en fudge med tre ingredienser som skulle ta fem minuter att göra. Jag kände att det var värt ett försök! Jag valde att använda mig av Marabous mintkrokant, vilket blev mycket lyckat! Man får en fudge med härlig mintsmak och får även krispet på köpet. Jag tycker om att hitta på nya utmanade recept, men ibland vill man bara att det ska vara enkelt och gott. Detta är verkligen ett sådant, det tar verkligen inte mer än fem minuter!

Man kan variera den här fudgen i oändlighet genom att välja olika choklad med olika smaksättningar eller smaksätta den själv. Jag ska testa att göra en sats med apelsinkrokant också! Dessutom riskerar man inte att få en smulig och tråkig fudge, vilket såklart är ett plus det med!

Mintfudge
400g Marabou mintkrokant
1 burk kondenserad mjölk
25g smör
ev hackad polkagris som topping

- Smält chokladen och smöret över ett vattenbad
- Rör ner den kondenserade mjölken och ta av från värmen
- Låt svalna något
- Bred ut i en form, ca 20x30 cm, och låt sedan stelna i kyl
- Skär den stelnade fudgen i bitar
- Garnera eventuellt med hackade polkagrisar

Förvaring sker bäst i kylen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar